Happy pants

Kroatien guide: Istria – Pula & Premantura

premantura

Årh manner, det er hårdt at sidde og se feriebillederne igennem – hvorfor var det lige, at vi tog hjem igen? Nå, for lige at ridse op: Jeg var afsted med min lillesøster og vi fløj til hovedstaden Zagreb, hvor vi lejede en bil og så gik turen først mod halvøen Istria og herefter sydpå til ø-havet. Men nu starter vi lige i Pula, hvor vi havde én overnatning.

Den dag vi ankom, tog vi ud til en af Pulas egne strande, Verudela, som var rigtig fin. Der går busser direkte fra Pula til parkeringspladsen ved stranden, så selv om du ikke er i bil, er den her strand helt overskuelig at komme ud til – det har en del andre mennesker desværre også tænkt, hvilket er ok på det her tidspunkt af året, men nok ikke specielt fedt i højsæsonen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå. Vi overnattede som sagt i Pula, som er en virkelig charmerende havneby med den fineste gamle bydel! Af de byer vi boede i, var Pula uden tvivl den, der bar mindst præg af turisme, omend specielt ‘hovedgaden’ i den gamle bydel var ret turistet, men altså stadig virkelig hyggelig! Og hey, hvis du skulle lande i byen en dag, hvor der er koncert i det gamle amfiteater, så er jeg umiddelbart ret misundelig – er i gale, en location til en koncert!

Vi kørte hostel-stilen, og i Pula boede vi på Riva Hostel, som jeg helt sikkert vil anbefale, hvis man vil spare lidt penge på overnatningen uden at gå ned på hyggen. Riva ligger lige ned til vandet, kun 1 minut fra hovedgaden i den gamle bydel og så har det den hyggeligste tagterrasse med en fin lille bar. Her var så god stemning, og der er altså ikke noget, der slår at ligge i en solstol med en kold øl, mens man ser på stjerner. Bare husk ørepropper, hvis du vælger et værelse med havudsigt – havnen i Pula bliver brugt, og sådan noget larmer fra klokken ostetidligt.

Riva HostelOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fra Pula kørte vi til spidsen af Istria, hvor nationalparken Kamenjak ligger – og selvom ø-havet sydpå måske lokker mere, så er Kamenjak altså helt fantastisk! Her kunne jeg virkelig godt have brugt (mindst) en dag til. Specielt stranden helt ude på spidsen, hvor folk solede og hoppede i det krystalklare vand, fra de lyse klipper – ajmen, det er så smukt! De fleste hostels (og sikker også hoteller) vil meget gerne hjælpe med at arrangere ture til Kamenjak, men helt ærligt, lej en bil eller en båd, hvis det kan lade sig gøre. Det giver en helt andet frihed!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Igen – der er ret mange mennesker i nationalparken, men der er også god plads, så det var ikke noget, der genererede (andet end når vi skulle tage billeder altså). Faktisk var det mere bare sjovt, fordi der var så mange mennesker at kigge på. Billedet herunder er taget fra ‘vores’ klippe, der gav skide fint udsyn til både en grotte ind til ventre og en ret vild gang udspring fra klipperne bagerst til højre. Shit altså, tænk at folk tør! Haha. Måske jeg egentlig godt havde turdet, hvis der ikke havde været så mange mennesker, der så på – er hundrede på, at det ville stresse mig ud i en maveplasker og at min bikini ville ryge af. Hundrede! Så jeg holdte mig til de lidt lavere klipper for denne gang.

Hvis i kommer forbi Kamenjak skal i bare køre efter ‘Safari Bar’-skiltene i parken – klipperne her ligger lige ved siden af. Det er i øvrigt lidt tricky at komme ind i parken, da der er to indgange: En pre-paid og en betal-ved-indgangen. I og for sig fint nok, hvis de så bare havde skiltet med det, så 117 turister ikke skulle ligge og vende bilen på de samme 40 kvadratmeter.. Billetterne kan forresten købes på turistkontoret i Premantura by (som man kommer lige igennem på vejen alligevel).

Det var første del af min lille guide – næste gang tager vi til Zadar og Split, så stay tuned! Og hey, hvis i har spørgsmål eller tips, så smid dem endelig i kommentarfeltet, så guiden bliver endnu bedre.

Se den anden del af guiden her: Kroatien Guide: Zadar & Split
Se den tredje del af guiden her: Kroatien Guide: Det dalmatiske øhav – Brac, Bol