Om at udfordre sig selv - en anden form for ferie

Om vildænder, sennepsmakrel og verdens vildeste øllebrød

Indlægget er sponsoreret af Billund Lufthavn og DAT

Det er efterhånden ved at være en lille måneds tid siden, at Mia og jeg besøgte solskinsøen, og som jeg kort nævnte i min billededagbog, så var maden altså et kapitel for sig – det var virkelig i særklasse! Stederne vi besøgte var ret forskellige, og jeg kan simpelthen ikke vælge en favorit, men de her fire steder skal jeg uden tvivl besøge igen – og så kan I jo vurdere hvilke steder, der skal på jeres liste.

UNDERBAR
Strandvejen 68, Allinge

Før vi tog afsted havde jeg spurgt min søster, der har brugt en del tid på Bornholm, om der var nogle steder, som hun virkelig kunne anbefale – Underbar var et af de steder, og det er i dén grad en anbefaling værdigt!

underbar bornholm

Placeringen og udsigten alene havde faktisk nærmest været nok for mig (jeg mener – se lige!), men maden var altså også absolut i orden! Vi startede med det lækreste brød og lidt andre gode snacks mens solen forsvandt i havet lige ved siden af os. Til hovedret endte vi begge med det lækreste lam, og det var altså nogle helt i orden portionsstørrelser – det havde klart også været mandegodkendt (og det er altså vigtigt). Desserten indebar blandt andet en ret vild pæresorbet og en lækker drink, som vi endte med at sidde og snakke over ret længe.

Til Århusfolket kan Underbar godt sammenlignes lidt med Langhoff og Juul – I ved, sublim mad, lækker nordisk inspireret indretning og en atmosfære der virkelig indbyder til lange gode snakke. Haps!

underbar

RØGERIET I SVANEKE
Fiskergade 12, Svaneke

Røgeriet i Svaneke er en ægte familieforretning, og da vi besøgte det stod både generation 4 og 5 bag disken i den gamle røgeri. Ret hyggeligt!

røgeriet i svaneke

Vi var heldige med vejret og sådan noget skal udnyttes, så vi fandt os selv med en fantastisk fiskefad og en lokal øl – lige i solen på en af efterårets smukkeste dage. Den røgede makrel er selvfølgelig en klassiker, og det her var en virkelig god en af slagsen – men min favorit var sennepsmakrel. Den drømmer jeg stadig om. Både laks, fiskefrikadeller og kartoffelsalat var også lige som det skulle være, og det eneste, der delte vandene lidt, var de røgede rejer. Sådan nogle kommer til at smage helt vildt røgede i forhold til fisk, og det er en lidt speciel smag. Ret lækker faktisk, men også virkelig intens – det skal prøves.

Røgeriet bør alle virkelig besøge, børn såvel som voksne. Der er noget for enhver smag og det er virkelig lækkert – og så er atmosfæren bare helt nede på jorden og ferieagtigt rar.

On a sidenote så er Svaneke generelt ret vild i forhold til lokalt producerede ting – øl, lakrids, fisk – you name it. Johan Bülow er nok bland de mest kendte, men gå på opdagelse i de små, hyggelige gader og find din egen favorit. Det er klart på min liste, når jeg rammer Bornholm næste gang.

røgeriet i svaneke

CHRISTIANSHØJKROEN
Segenvej 48, Aakirkeby

Midt i skoven midt på øen finder man Christianshøjkroen. Lyder det idyllisk? Det er fordi, det er det. Vi havde begge lidt Skovmøllevibes over indretningen (hvis det siger århusianerne noget), men maden var i en helt anden liga. Det her er en af de madoplevelser, jeg aldrig kommer til at glemme.

Det har muligvis også noget at gøre med, at vi gik all in og hoppede på serveringen “Hele Molevitten”. Når man bestiller den, lander der nemlig ikke mindre end ni(!) retter foran én – den ene bedre end den anden. Det var helt vildt!

christianshøjkroen

Jeg har aldrig før fået en ni-retters, men jeg kunne godt vænne mig til det! Hver ret blev præsenteret undervejs og tempoet i serveringen passede rigtig fint, så man hverken ventede for længe eller blev rushet igennem noget.

Vi var begge to blæst helt bagover af både smagsoplevelserne og den fine præsentation på de lokalt producere service (de der mørkegrønne skåle dør jeg stadig helt over). Og så var prisen faktisk også virkelig i orden: 415kr for de ni retter alene og 915kr, hvis man tager vinmenuen med – det gjorde vi, og specielt æblevinen til desserten kunne jeg godt blive helt afhængig af.

Og selvom jeg ikke kan pege på én favorit af de mange retter, så vil jeg bare lige nævne den øllebrød med hvid chokolade, karamel og skovsyre på toppen, som vi fik til dessert. Den. Var. BOMBEN! Ajmen. Bomben!

christianshøjkroen

STAMMERSHALLE BADEHOTEL
Sdr. Strandvej 128, Stammershalle, Gudhjem

Det her sted, skal jeg uden tvivl tilbage til! Vi ankom efter solnedgang og der var bælgmørkt, så det ellers så smukke gamle badehotel med den fantastisk fine udsigt, kom slet ikke til sin ret set udefra. Det gjorde det til gengæld, da vi kom indenfor – det er simpelthen det fineste hotel! Jeg følte mig hensat til en helt anden tid, og havde egentlig bare lyst til at blive siddende efter middagen.

stammershalle badehotel

Omgivelserne kan jo være nok så fine, men hvad med maden Nana?! Jamen maden! Igen – særklasse. Stammershalle har da også en Michellinanbefaling med i bagagen, så at man kan få seks retter til under 600 kroner er faktisk lidt utroligt. Men det kan man. Og det kan anbefales!

Vi var desværre begge to ret mætte ovenpå vores ni-retters frokost på Christianshøj, og selvom det lyder som verdens vildeste i-lands problem, så var det faktisk lidt ærgerligt – maden var nemlig virkelig lækker, og maven var bare mæt længe før øjnene var det!

Stammershalle skilte sig ud fra de andre steder vi besøgte, ved virkelig at eksperimentere med maden – ikke at jeg på nogen måde er ekspert på området, men man kunne bare mærke, at der var en anden tilgang til sammensætningerne her. Vildt spændende at prøve – og heldigvis også virkelig lækkert! Og så var betjeningen simpelthen så venlig og opmærksom hele vejen igennem.

stammershalle badehotel

Generelt set er Bornholm virkelig oplagt til en lille gastrorejse! Vi fik ikke et eneste dårligt måltid på turen – tværtimod blev det til en perlerække af mit livs vildeste smagsoplevelser, og jeg tør slet ikke tænke på alle de steder, vi ikke nåede forbi. Det er helt vildt!

Priserne er generelt virkelig fair, selv på de finere steder, og så byder Bornholm altså bare på nogle udsigter ud over det sædvanlige.

Jeg håber på, at 2018 kommer til at byde på en forlænget weekend dertil med min kæreste – tænker, at jeg vil komme ind på det i et andet indlæg, for jeg har næsten allerede planlagt hele turen. Haha.