Når det er for varmt til trøjer..

Kroatien guide: Zadar & Split

zadar croatia

Oog så fik jeg tid til at få kigget på anden del af min lille Kroatien-guide. Jeg havde egentlig tænkt, at der kun skulle være to ‘afsnit’, og at øen Brac også skulle have været med her, men så var der simpelthen for mange billeder – no can do. Så nu tager vi Zadar og Split, som begge er havnebyer, med hver sin vanvittigt charmerende (og ret store) gamle bydel. Med fine, hvide – og vildt glatte – kalkstensbelægninger, smukke støvede skodder ved vinduerne, fine, fine kirker og hver sin velbevarede bymur.

Zadars gamle bydel ligger på sin hel egen lille halvø, så der er faktisk vand på hele tre sider – ret lækkert, når man kommer udenfor bymuren og trænger til lidt luft, men ikke noget man lægger mærke til inde i selve byen. Her stod al vind i hvert fald helt(!) stille, da vi var forbi, og når solen på samme tid reflekteres fra belægningen, så bliver der altså virkelig varmt! Det er heldigvis let at finde skygge i et virvar af små, søde sidegader og baggårde – vi fik frokost i den fineste baggård, og det smarte ved dem er, at al turist-larmen forsvinder, når man sidder der.

Zadar er blandt andet kendt for sin havnepromenade, hvor man finder ‘sea organ’, som er et form for orgel, som havet spiller på i takt med at bølgerne slår mod havnekanten – ret spøjs, men på en eller anden måde også ret fint. Lige ved siden af ligger ‘The Greeting to the Sun‘, som er en lysinstallation, der klart er sjovest at se om aftenen. Zadars gamle bydel er spækket med turister, men byen er altså stadig et besøg værd. Vi havde en aften på vej ned mod split og en lille halv dag på vej tilbage til Zagreb, og man behøver altså ikke meget mere end det, synes jeg – men jeg er glad for, at vi fik set byen både dag og aften.

split croatia

Split var nok den by, vi fik brugt mindst tid i – i hvert fald i dagslys. Vi boede et kvarters tid fra den gamle bydel og havde kun én dag i Split (og den blev brugt på at slappe af på stranden). Så vi kom først ind mod byen ved fem-seks tiden – lige i tide til turens bedste is, der kunne nydes, mens vi gik rundt i de snævre gader og så byen fra sin bedste side, nemlig lige i den gyldne time, hvor solnedgangens varme lys får det hele til at gløde. Så smukt altså! Split havde en del hyggelige små pladser, og er en by, som jeg virkelig gerne vil tilbage til på et tidspunkt – næste gang skal jeg dog lige regne ud, hvor der findes en federe strand, for by-stranden var altså den kedeligste strand vi var på, på hele turen. Så det er nok egentlig mest aftnerne, som jeg gerne ville bruge i Split.

Split har i øvrigt også ret fin shopping, hvis det er – jeg fik shoppet lidt i Zara, og døde lidt indeni over et par Céline-solbriller, der seriøst sad lige i skabet, men desværre kostede mere end flybilletten ned og hjem.. Av. Ligesom Zadar er der ret mange turister i Split, men igen, det betyder altså ikke så meget, synes jeg – man skal bare lige vide det på forhånd. Det betyder også, at man med fordel kan bruge lidt tid på at lure restauranterne af, så man ikke lander i den værste turistfælde. Vi gik lidt i cirkler, men det virkede, for vi fandt turens hyggeligste restaurant, hvor bordene stod op og ned af to sæt trapper/gader. Simpelthen så fint! Priserne var ikke rørende billige, men dog ganske fair, betjeningen var så fin, maden var lækker og både vin og drinks var lige i øjet. Figa hedder stedet, hvis man skulle komme på de kanter.

Fra Split går der færger til sådan cirka alle øerne – vi havde bil med og gad i øvrigt ikke at sejle vildt langt, så efter råd fra vores hostel-vært, faldt valget på byen Bol, der ligger på Brac (som vist er den største, eller i hvert fald en af de største af øerne). Hostel-mutter var i øvrigt den sejeste kvinde længe! Hun er norsk, og havde for syv år siden spurgt sig selv om hvorfor dælen hun egentlig ikke bare flyttede til Kroatien og startede et hostel – og så gjorde hun det. Det hedder Beach Hostel, og hvis man er ok med ikke at bo lige midt i den gamle bydel, så kan det altså godt anbefales.

Nå, men færgerne: Vi havde som sagt bil med, så vi sejlede fra Split til Supetar og kørte tværs over øen til Bol (men den historie tager vi lige næste gang). Færgerne er virkelig billige, så hvis man ikke er afhængig af at have en bil med, så tænker jeg, at noget ø-hop er ret oplagt – selv til os, der ikke lige har råd til en båd. For lige at give et billede, så kostede en enkeltbillet fra Split til Supetar lige omkring 30 kroner og bilen kunne vi få med for 219, tror jeg det var. Så det er altså virkelig overskueligt! Og en enormt smuk tur gennem den kroatiske skærgård, i øvrigt.

split croatia

Ok, det var vist ikke kun billedemængden, der gjorde, at det var en god idé med 3 indlæg i stedet for to. Nå, men ligesom sidst – spørgsmål, kommentarer eller gode tips til Split eller Zadar er meget velkomne i kommentarfeltet :).

Se den første del af guiden her: Kroatien Guide: Istria – Pula & Premantura
Se den tredje del af guiden her: Kroatien Guide: Det dalmatiske øhav – Brac, Bol